El Housing First a Barcelona?

El nombre de persones sense llar a Barcelona continua creixent, com cada any, deixant actualment a més de 1.200 persones en situació de carrer. Aquesta xifra es va veure afectada de manera evident per la crisi sanitària, la qual va provocar acomiadaments i pèrdues d’allotjament inesperats. No obstant això, l’augment és notable anteriorment i posteriorment a aquesta crisi, la qual cosa demostra que molts altres factors entren en joc i afavoreixen aquesta situació.

22/09/2022 per Un membre de IURAA

Les ajudes són nombroses. Una quantitat important d’entitats solidàries lluiten diàriament per a donar suport i remei al problema, però, són aquestes mesures suficients?

El Re-Housing, un programa eficaç a Amèrica del Nord

El Re-Housing o Housing First és un terme que s’ha vist cobrar vida a Amèrica del Nord, principalment al Canadà, on aquest sistema va ser aplicat en nombroses ciutats, amb resultats impressionants.

Als Estats Units, la National Alliance to End Homelessness ofereix, a través del seu programa de Re-Housing, ajuda per a obtenir una llar de manera ràpida. L’ajuda es proporciona sense pre-requisits (alcoholèmia, antecedents penals, treball, ingressos) i consisteix a proporcionar una llar abans d’ajudar-los a millorar la seva vida, ja que la mentalitat del Housing First consisteix en el fet que la llar és primordial i ha de ser el primer pas per a trobar-se capacitat per a refer la seva vida, trobar treball o deixar les addiccions. A través d’aquest programa, l’entitat agafa el problema des de l’arrel, proporcionant solucions duradores i prometedores per a aquelles persones que les necessiten. I els resultats també són prometedors, ja que de totes les persones que han passat pel programa, el 87,7% va sortir del programa per a passar a una residència permanent.

Imatge de Paul Prescott

La província d’Alberta, un sistema exemplar

Al Canadà, moltes entitats han adoptat la mateixa estratègia. Però no sols les entitats, ja que les administracions públiques s’uneixen a elles per a implementar aquest tipus de programes en nombroses ciutats. És el cas de la Província d’Alberta, la qual reuneix 7 ciutats que busquen solucions locals per a posar fi al sinhogarismo. Alberta va ser la primera a instaurar un pla per a remeiar aquesta situació. Gràcies a aquest pla, aproximadament 23.000 persones han estat allotjades amb diferents graus de suport. Gairebé 7 de 10 persones han romàs allotjades.

En 2019, neix Built For Zero el Canadà, una iniciativa que es descriu com “un esforç nacional ambiciós per al canvi ajudant a un grup de comunitats per a posar fi al sinhogarismo crònic i de veterans” que representa per a ells un canvi radical, sent un primer pas significatiu per a eliminar tot sinhogarismo al Canadà.

La seva estratègia es basa en tres punts claus: Fent costat a les comunitats i ajudant-los a desenvolupar solucions eficaces i centrades en l’humà; implicar el govern i a les administracions públiques per a aplicar nous recursos per a aquelles comunitats; i connectar aquestes comunitats per a la innovació i el coneixement.

Built For Zero neix en 2019, després que sortís a la llum una campanya anomenada “20.000 Homes Campaign”, l’objectiu de la qual va ser proporcionar allotjament a més de 20.000 persones necessitades. Així, 38 comunitats van unir forces per a allotjar a 21.254 persones de les poblacions més vulnerables al Canadà. Una d’aquestes comunitats és la ciutat de MedicineHat.

Imatge de 2B

El 0% de Medicine Hat

La ciutat de Medicine Hat, comunitat pertanyent a la província d’Alberta, va ser la primera a aconseguir posar fi al sinhogarismo a través del seu programa Housing First. El programa consisteix a proporcionar accés a un habitatge assequible i mesures de suport. D’aquesta manera, van aconseguir allotjar a més de 1.634 persones, incloent a 413 nens i nenes. Com? Des de 2006, la ciutat ha invertit en 90 unitats d’habitatges assequibles, 7 unitats d’habitatges transicionals, 350 ajudes al lloguer i 30 unitats d’habitatges de suport permanents. Així, el seu programa es basa en 4 canals d’ajuda: allotjament per a famílies i persones amb necessitats especials; Allotjaments autònoms per a persones majors; Allotjament assequible; i suplements de lloguer.

Imatge de Halfpoint

Un projecte aplicable a Barcelona?

El concepte de Housing First es pot percebre a petita escala a Barcelona, a través d’entitats solidàries que proporcionen allotjament i suport a persones sense llar de la ciutat.

Podem destacar a Homeless entrepreneur, una entitat solidària que es dedica a la reinserció laboral de persones sense llar i acull a diverses persones per a proporcionar-los una oportunitat de reinserció social; la Fundació Lázaro, nascuda a França i nouvinguda a Barcelona, que preveu acollir a 18 persones en 2023 a través de “pisos solidaris, col·laboratius i integracionales”; o Hogar Sí, que porta actualment 14 habitatges a Barcelona.

Per part de l’ajuntament, es va iniciar en 2014 el Projecte Hàbitat, l’objectiu del qual va ser proporcionar 50 habitatges per a persones majors de 18 anys, que hagin tingut una llarga trajectòria de vida al carrer i que tinguin ingressos econòmics per a poder contribuir fins a un 20% del cost de lloguer.

El concepte de Housing First és una solució clau per a remeiar al sinhogarismo. No obstant això, les iniciatives són encara incipients i sens dubte, per a poder percebre resultats notables enfront d’una xifra tal com la que representa Barcelona, amb més de 5.000 persones sense llar (segons l’últim recompte de la Fundació Arrels), és més que necessària la participació activa de les administracions públiques i el seu suport feia les entitats participants a la iniciativa.